Хто вірить, що людство встигне освоїти космос до настання Страшного Суду

Соціологи з'ясували, чи можуть люди одночасно вірити в Бога і витрачатися на космічні проекти
Фото: planeta.moy.su

Люди, які відвідують християнські церкви, скептично ставляться до освоєння космосу. Таких висновків дійшли у Спільноті наукових досліджень релігії на основі опитування, проведеного центром П'ю.

Найбільш жорстко проти космічних перспектив людства налаштовані протестанти. Найбільші прибічники космосу серед християн Америки - римо-католики. Зважаючи на те, що протестанти складають 25% населення найбільшої космічної держави світу, цей результат вражає і змушує серйозно поставитися до нарікань НАСА на постійне скорочення фінансування. Найцікавіше те, що християни - чия культура, загалом, стала підґрунтям сучасних наукових досягнень - виявилися значно приземленішими, ніж представники східних релігій. А найбільшими "космооптимістами" виявилися ті, хто сповідує юдаїзм.

Професор Джошуа Амброзіус з Університету Дайтона узагальнив результати опитування і дійшов кількох висновків щодо причин, з яких християни відкидають космічні дослідження. Перша з них та, що багато християн дотепер вважають, що між наукою та релігією існує антагонізм. Усі благосні промови останніх десятиліть про "зняття протиріч", "доповнення картин світу" і т.п. - все це видавання бажаного за дійсне. Люди, занурені у церковне життя вважають, що наука робить замах на засади їхньої віри. Церква дотепер так і не "перетравила" Галілея. Втім, професор Амброзіус вважає, що скептицизм (навіть презирство) до науки - риса, що притаманна головно американським протестантам.

Багато християн дотепер вважають, що між наукою та релігією існує антагонізм. Усі благосні промови останніх десятиліть про "зняття протиріч", "доповнення картин світу" і т.п. - все це видавання бажаного за дійсне. Люди, занурені у церковне життя вважають, що наука робить замах на засади їхньої віри

Друга причина, яку називає професор Амброзіус - очікування Страшного Суду, який настане значно швидше, ніж люди встигнуть зануритися у космос достатньо глибоко. Який сенс витрачати сили і гроші на те, що все одно не встигнеш зробити як слід? Ну, ніхто і не мав сумніву у тому, що американські протестанти - люди прагматичні. Дивно лишень бачити в християнина впевненість у тому, що він пізнав плани Бога. Зокрема, стосовно дату Армагеддону.

Третя причина - впевненість в тому, що "там нікого немає". Протестанти упевнені в тому, що життя було створене лише на Землі, а розум - винятково людське надбання. Цікаво, що у цьому пункті протестанти дуже сильно розходяться з католиками, які не вважають життя і розум цілком унікальним явищем у Всесвіті. Стверджувати так, на їхню думку, означає підозрювати Бога-творця у обмеженості. Так, Бог, який є Всемогутнім, міг створити життя будь-яке, будь-де і у довільній кількості. Натомість християни-євангелісти та інші представники фундаментальних протестантських течій часом вважають віру у позаземне життя ледь не богоборством.

Загалом, назвати результати соцопитування цілком несподіваними неможливо. Протестанти схильні до християнського фундаменталізму і буквального, а часом - спрощеного - розуміння Святого Письма. Серед них важко знайти прихильників будь-якого "м'якого" еволюціонізму - проте в їхніх рядах найбільше радикальних креаціоністів. Натомість вже навіть серед католиків набуває все більше популярності "еволюція з Божої ласки". Еволюційне вчення у Католицькій церкві нещодавно було "реабілітоване" на найвищому рівні - папа Франциск визнав, що еволюційна гіпотеза не входить у протиріччя з доктриною церкви.

Втім, є ще одна протестантська риса характеру, яка не йде на користь захопленню космосом - протестанти завжди були людьми прагматичними. Особливо у том, що стосується грошей. Космічні дослідження дуже, дуже дорого коштують. І співставлення вартість/практична користь людям, що не бачать довготермінових наслідків, може здатись геть незадовільним.

Не дивно, що менш практичні католики виявляють значно більше цікавості до космічної галузі. З якоїсь суто каліцької точки зору вони мають рацію - пізнання Божого Творіння - Всесвіту вартує будь-яких витрат. А що вже казати за схильних до містики і "космічних пошуків" представників східних релігій. Щоправда, вони, зазвичай, септичні щодо західної науки - вони більше покладаються на власні методи пізнання Всесвіту. Але загалом дослідження космосу для них - звучить цілком позитивно.

А найбільшими прихильниками космічних досліджень виявилися юдеї. Більшість представників цієї релігії важко запідозрити у відсутності прагматизму чи поганому знанні Книги Буття. Отже, скептицизм щодо космічних відкриттів, швидше за все, базується не так на священних текстах Старого Заповіту чи звичці рахувати гроші, як на бідній уяві.