• USD 26.2
  • EUR 30.5
  • GBP 36.1
Спецпроєкти

Життя після смерті. Коли закриють останній рупор "ватників" — канал "НАШ"

Нацрада в судовому порядку хоче анулювати ліцензію каналу "НАШ". А РНБО ввела санкції проти головного редактора "Страны" Ігоря Гужви. Чи змінять дії влади політичну карту України?

Пікет біля офісу телеканалу "НАШ" у Києві, лютий 2021 р.
Пікет біля офісу телеканалу "НАШ" у Києві, лютий 2021 р. / УНІАН
Реклама на dsnews.ua

Після того як 2 лютого Володимир Зеленський підписав указ, яким ввів у дію рішення РНБО про блокування каналів "112. Україна", NewsOne і ZiK, різко збільшилася аудиторія четвертого з проросійських телерупорів — каналу "НАШ". Якщо 2 лютого його частка по аудиторії "18+, вся Україна" становила 0,47%, то вже 3 лютого вона досягла 1,72%. А в містах з населенням понад 50 тис. канал вийшов в лідери з часткою в 2,65%. Таким чином, медіаресурс екснардепа Євгена Мураєва став головним бенефіціаром відключення мовників з пулу Тараса Козака та Віктора Медведчука. А на вимоги патріотичної громадськості заблокувати і цю кнопку, влада дала зрозуміти, що питань до "НАШого" не мають.

Крім журналістів, що раніше пройшли школу каналів Медведчука, в ефіри цього телемовника перебралася і вся та публіка, яка працювала балакучими головами на закритих телеканалах. Ведучі та гості спілкувалися російською, ігноруючи вимоги закону про державну мову. А сам контент телепрограм став копією заблокованих. При цьому в ефірах "НАШого" стали регулярно з'являтися "слуги народу", в більшості ті ж особи, які гостювали на відключених "кнопках".

Перші серйозні проблеми (попередження йому виносилися і раніше) у телеканалу почалися в квітні. Національна рада з питань телебачення і радіомовлення не переоформила його супутникову ліцензію, оштрафувала на суму понад 200 тис. грн і винесла два попередження. Оштрафували канал за наявність закликів до насильницької зміни конституційного ладу України, розв'язування агресивної війни або її пропаганди і/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті. Йшлося про висловлювання в ефірі відомого луганського сепаратиста Родіона Мірошника. Другий штраф наклали за відеоролик "Наша (НЕ) залежність? "НАШ" покаже" до Дня Незалежності. На думку Нацради, творчі засоби в відео були спрямовані на розпалювання ворожнечі між прихильниками і противниками незалежності України, на ескалацію ненависті. Про відверту проросійську спрямованість телеканалу свідчить і попередження, яке винесене йому за показ голосування "Володимир Путін. Чи заслуговує Нобелівську премію миру?".

Але телемовник продовжив у тому ж дусі. 4 травня в ток-шоу "Марафон" комуніст Петро Симоненко наговорив на чергові неприємності: він обізвав ПЦУ "розкольниками", а нинішню владу "режимом профашистського толку". Регулятор зажадав вирізати ці висловлювання з ефіру, проте телеканал не тільки проігнорував вимогу, але і показав програму в повторі на іншому ресурсі Мураєва — "Максі ТВ", що здійснює ретрансляцію каналу "НАШ".

Ще одна претензія Нацради стосується ефіру колишньої "регіоналки" Олени Бондаренко, яка говорила про "україномовних гвалтівників" і дискримінації російськомовного населення. У Нацраді зазначили, що ведучі під час ефіру не припиняли правопорушення учасниці програми, а сама програма без змін транслювалася сім разів. "Це вказує на редакційну позицію каналу "НАШ", яка збігається з позицією Олени Бондаренко", — вважають у Нацраді. Тобто за кількістю порушень телемовника можна назвати рецидивістом, а звернення регулятора до суду виглядає закономірним результатом політики телеканалу.

Є пізнавальний фільм, що розповідає про життя на землі після зникнення людини. Там показано, як природа поступово буде очищатися від плодів нашої життєдіяльності. За аналогією — чи можливо, що після зникнення з вітчизняного інформаційного простору проросійських телеканалів відбудеться очищення мізків громадян від їх впливу? Багато хто сумнівається, що останній серйозний "ватний" телересурс залишать без ліцензії. Тому що це багатьом, у тому числі і у владі, цього не треба.

Хоча "НАШ" істотно підріс завдяки блокуванню "112. Україна", NewsOne, ZiK і невисокої популярності створеного на їх уламках "Першого незалежного", де-факто є YouTube-каналом, він залишається нішевим. Його аудиторія — радикально протестна, вона вбирає будь-які антивладні, а не тільки проросійські, смисли. Просто останні простіше впроваджувати в голови, які вважають, що в Україні все погано. І якщо "НАШ" закрити, то протестно налаштований глядач розбіжиться по інших каналах, поки ж він більш-менш зібраний на одному. А це означає, що політична карта в країні ніяк не зміниться і ніяка з сил, що грає на опозиційному полі, не посилиться за рахунок цього контингенту виборців.

Реклама на dsnews.ua

Крім того, як зауважив медіаексперт Отар Довженко, цей телемовник демонструє не ідейну, а карикатурну проросійськість. Дійсно, важко уявити, щоб на ідейно близькому "Інтері", у якого з Нацрадою теж проблеми, але іншого роду, з'явилися дрібні скандальні персонажі, яких в своїх ефірах збирає "НАШ". Простіше кажучи, там купірована не тільки специфічна глядацька аудиторія, а й такі ж специфічні спікери, які більше схожі на фріків.

Інший важливий момент — хто зараз контролює редакційну політику цього телеканалу. Євген Мураєв офіційно від нього відійшов. У червні генпродюсер "НАШого" став відомий політтехнолог Володимир Грановський, якого останнім часом пов'язували з соратником Ігоря Коломойського Ігорем Палицею і партією "За майбутнє". Депутатська група цієї партії вважається сателітом "слуг народу" в парламенті. Сам Грановський співпраці з Палицею не заперечує, але запевняє, що канал цим політиком не фінансується. У той же час відомо, що переговори про покупку "НАШого" вів Вадим Новинський, який вважається близьким до Ріната Ахметова. Але угода не відбулася. Про що Новинський повідомив на своїй сторінці в "Фейсбук". Мабуть, "православного олігарха" просто не пустили в "НАШ" город: Ахметов теж знаходить спільну мову з владою, однак посилення його медіаімперії в високих кабінетах могли порахувати на даний момент невигідним.

У цьому контексті рішення Нацради відібрати ліцензію у скандального телеканалу виглядає дуже цікавим. Це схоже не на бажання остаточно припинити мовлення проросійських телерупорів, а на участь регулятора в розбірках різних груп впливу. Чи так це, зможемо переконатися, коли суд приступить до вивчення доказів Нацради. Поки ж "НАШ" збільшує аудиторію (а заодно і капіталізацію), виставляючи себе жертвою репресій влади.

І в п'ятницю Рада безпеки ввела нові санкції. Серед тих, які потрапили під них — головний редактор сайту "Страна" Ігор Гужва, який багато років живе за кордоном. Все, що вище сказане про канал "НАШ", за великим рахунком можна віднести і до цього мережного ресурсу. Він жорстко критикує владу з проросійських позицій, але при цьому досить часто стає першоджерелом новин, які явно зливають з владних кабінетів. До сих пір існування "Страны" влаштовувало владу Зеленського, але тепер — санкції і блокування. У ніч на суботу перестав працювати сайт видання, але дуже швидко Гужва написав у "Фейсбук" про нову адресу, що поки працює.

    Реклама на dsnews.ua